Úvodní stránka

Legendy ve SPA II - exkluzivní článek od Jirky Fryjeho 2.díl

08.04.2012 18:41

 

Část druhá

 

Sobotní ráno je nasáklé mrholením. Uplakané počasí ale provázelo celé letošní Legendy. Mohlo být lepší, ale mohlo být o hodně horší.

Tiskové středisko otevřelo po sedmé hodině. Ve stejnou dobu se začíná prodávat program v místních trafikách. Nehraje se tu na žádné vesty pro fotografy, ani označení novinářských aut. Funguje systém urvi co můžeš, ale samozřejmě s dodržením maximální bezpečnosti. Pořadatelé zasahují  jen v nejnutnějších případech. Všichni jsou si vědomi, že celá akce je pořádána pro diváky a snaží se jim dopřát co možná nejintenzivnější zážitky.

 

Start je v půl desáté. Lázeňská kolonáda se zaplňuje startujícími a husté mrholení ustává. Rtuťový sloupec Celsiova přístroje vystoupal k pěti stupňům. Zájem motoristických příznivců se pochopitelně soustřeďuje na největší hvězdy startovního pole a jejich stroje. Jedním z magnetů je Mazda RX 7 legendární skupiny B s Gwyndafem Evansem za volantem.

Mezi startujícími je i Robert Droogmans, který v sedmdesátých letech minulého století předváděl hranice možností továrního Forda Escorta BDA v několika ročnících Rallye Škoda. Jeden z diváků mu dává podepisovat fotografie, pořízené na těchto soutěžích. Pan Droogmans si je se zájmem prohlíží a ukazuje svým přátelům. Je na nich vidět, že přímá linie mu byla vždy cizí. Letos startuje s Porsche 911 SC. Tři stovky koní, zadní náhon, mokré silnice a jeho umění jsou garanty nevšední podívané.

O několik aut dál stojí Francois Duval a vedle Didier Auriol. V půl desáté začínají startovní rampu opouštět první vozy. Střídají se ty z kategorie Legend s těmi z kategorie Classic. Na křižovatce se dávají jedni doleva a druzí doprava. Každá skupina má totiž rozdílné pořadí rychlostních zkoušek. 

Vložky jsou situovány v rozumné vzdálenosti od lázeňského městečka. Ta co se jmenuje Clémentine, vede lesoparkem na jeho okraji a k její návštěvě lze použít lanovku, která má dolní stanici hned u stanu se startovní rampou. Divácky atraktivní jsou všechny. O něco přitažlivější je RZ Basse-Bodeaux, která se jede jako okruhová a tak zde mohou diváci vidět dva průjezdy v jednom kole.

Závodníci toho největšího kalibru nic ze svého umění nezapomněli a myslet si, že výkony které zde předvádějí jsou z kategorie propagačních, by byla veliká chyba. Při té příležitosti nelze nevzpomenout letošní Rallye Monte Carlo, první soutěž seriálu Mistrovství světa a výsledek Francoise Delecoura, který v ní startoval.

 

První dopolední vložka byla anulována pro velký počet diváků, kteří lemovali její trať v nebezpečné blízkosti. Pak už se ale začalo opravdu závodit. Mokré asfaltové cesty s vytahanou šotolinou dávaly ty nejlepší záruky velkého diváckého zážitku a jezdci ho svými průjezdy naplňovali na nejvyšší míru a někteří i přes ní.

Diváků se sešel opravdu velký počet a tak přesuny mezi vložkami představovaly skutečné martirium a zkoušku trpělivosti a ukázněnosti. Všichni v ní ale obstáli na výbornou a tak nedocházelo k žádným dopravním kolapsům. Jen se prostě popojíždělo pomalu z bodu A do bodu B. Tím bylo pro některé prostranství před hotelem Grand Prix ve Francorchamps. Tudy startovní pole projíždělo na start RZ Ster a tudy odjíždělo po jejím absolvování.

Role předjezdce se ujal Ital Canavese s Lancií Delta S 4 po Marku Alénovi. Po tratích vložek se pohyboval svižnou sportovní jízdou a zvukové projevy tohoto monstra vyvolávaly v přihlížejících frenetické vlny nadšení.

Soutěž pokračovala až do pozdních večerních hodin. To už mrholení přecházelo v regulérní deštík.

O nasazení špičkových pilotů vypovídá skutečnost, že většina z nich odpadla pro technické poruchy. Didier Auriol například pro utržený kardan a Duval, jehož jezdecký styl patřil k těm nejatraktivnějším, ač na úkor dosažených časů, pro poruchu motoru jeho růžového Escorta Mk 1.

 

To nakonec přineslo celkem překvapivé a o to víc zasloužené vítězství místnímu jezdci J. P. Van de Wauwerovi s Lancií Beta Monte Carlo. Překvapivé i tím, že italské vozy jsou už tradičně zastoupeny ve startovním poli belgických Legend velmi málo.

Jeho cestu k vítězství dokumentuje i poslední fotografie, na které předjíždí budoucnost belgického rallyesportu, Thierry Neuvilla.

 

Nezbývá, než se těšit na další ročník této krásné soutěže. Jak to s ním ale dopadne, na to si budeme muset počkat. Podle slov hlavního organizátora se ten letošní rodil s velikými potížemi. Stále hůře se hledají finanční zdroje na její pokrytí a to i přes fakt, že celá probíhá ve velmi skromných podmínkách. Ta právě uplynulá se podařila uskutečnit i díky obrovské podpoře stovek nadšenců, pro které se stala nedílným koloritem jejich motoristického kraje.

 

Držme jim v nadcházejícím období palce a sobě vlastně taky.

 

 Pro Historic Team Slaný

 

 Jirka Fryje

Informace ke Slánskému oválu

08.04.2012 18:39

 

START prvního soutěžícího bude v 9 hodin

Startovat budeme na semafor, časy budou měřeny fotobuňkou.

PENALIZACE:

kontakt s kuželem..................................5 sekund

předčasný start......................................5 sekund

nezastavení ve vymezeném úseku cíle .....5 sekund

 

Těšíme se na Vás!

Pozvánka na Historic Jizera od Honzy Hudského

08.04.2012 18:38

Legendy ve SPA - exkluzivní článek od Jirky Fryjeho

08.04.2012 18:36

 

Část první

 

 

V polovině února se v malých, ale světově proslulých lázních Spa-Francorchamps pravidelně startuje rallye Boucle de Spa. Dříve soutěž Mistrovství Evropy, kterýžto seriál byl v těch dobách pojmem a zaručoval vysokou sportovní úroveň, se posledních sedm roků pořádá jako setkání legend.

                    

Smysl pořádání současného seriálu Mistrovství Evropy v automobilových soutěžích se totiž tak trochu hledá a objevují se tendence sloučit ho se seriálem IRC.

Také on ztrácí na atraktivitě i díky převaze značky Škoda, která je jediným továrním týmem, jenž se ho zúčastňuje.

 

Legendy jsou ovšem zcela něco jiného. V Evropě se vykrystalizovaly tři velké podniky. Jejich startovní listiny nabízejí okolo sto padesáti vozů a stále častější účast jezdců, jejichž jména plnila nedávno stránky motoristických časopisů.

 

Soutěžím ve Spa, v německém Daunu a v republice San Marino se těsně přibližuje italská Tuscan revind. V lokálních podmínkách se o zápis mezi tyto akce snaží Rallye Praha revival a díky úsilí jejího guru, pana Edy Patery a jeho týmu spolupracovníků je celá věc na velmi dobré cestě.

 

Minulý týden odstartoval nepsaný seriál těchto přehlídek právě v belgickém Spa. Startovní listinu naplnilo zhruba tři sta padesát posádek, rozdělených do kategorie Legend a Classic. Větší pozornost diváků poutá samozřejmě první kategorie, ve které startují vozy, které sbíraly body na rychlostních zkouškách světových soutěží a za jejichž volanty usedají opravdové legendy minulosti, ale i jejich současní nástupci. K tomu celá plejáda skvělých Belgičanů, které mnozí z vás pamatují ze startů na naší prestižní soutěži Rallye Škoda a posléze Bohemia.

 

Nekonečné technické prohlídky začínají ve čtvrtek odpoledne a nejsou pouhou formalitou. Na paškál přichází kromě stavu vozů i vybavení posádek a tato skutečnost přivádí majitele nedalekého stánku OMP k širokému úsměvu.

 

Ačkoliv by se k pořádání této akce celkem logicky nabízel areál sedm kilometrů vzdáleného okruhu ve Francorchamps, není tomu tak. Vše probíhá v prostorách lázeňské kolonády a to je dobře. Právě tato skutečnost dává soutěži kouzelnou a živelnou atmosféru. Na jejím konci je postaven obří stan, ve kterém je kromě několika stánků a prostoru pro autogramiádu, která je nedílnou součástí lázeňské rallye, také startovní rampa.

 

Omezení pro diváky jsou skutečně jen na místech, kde je to nezbytně nutné. To je v daném případě prostor technických přejímek a koridor za startovní rampou. Nikde se nevybírá vstupné. Při procházce kolonádou projdete třeba okolo Lancie Bety Monte Carlo, nebo Porsche 911 SC v barvách Belga týmu a nebo potkáte Patrika Snijerse , kterému cosi vysvětluje Didier Auriol. Na pozdrav, který je projevem úcty, vám pokyne Björn Waldegaard ,který si upravuje cosi na svém Ferrari 308 GTB a o kus dál, opřen o Citroen Visa 1000 Pista vypráví o svojí účasti s továrním Citroenem DS3 WRC na nadcházející soutěží v Mexiku Thierry Neuville. Chce tam zúročit poznatky nabyté na Monte Carlu. Mezi naslouchajícími je André Lotterer. Ten žádné zkušenosti s rallye nemá. Zatím je jen nejmladším vítězem čtyřiadvaceti hodinovky v Le Mans.

 

Chcete se s nimi vyfotografovat? Žádný problém. Nikdo z těch velmistrů rallyové lóže si nehraje na hvězdu. Nemají to zapotřebí. Oni totiž hvězdami jsou.

 

Autogramiáda je “maso“. Už půl hodiny před jejím avizovaným začátkem se začne stan se startovní rampou plnit zájemci o soutěžácký artefakt. Úzkou uličku, která vede k dlouhému stolu, hlídají pořadatelé a regulují tok dychtivců stojících ve frontách zleva i zprava. Patnáct minut po avizovaném začátku se židle za stolem zaplní přibližně dvacetičlenným výkvětem mistrů umění řidičského, či navigátorského. Od jednoho ke druhému putuje plakát s jejich fotografiemi a oni ho doplňují svými podpisy.

 

Ti šťastlivci, kteří už byli vpuštěni do této arény, postupují podle podepisujících se ikon a podstrkávají jim k dalším podpisům knihy, modely aut a nebo fotografie ze svých archivů. Na konci stolu si každý vezme všemi přítomnými podepsaný plakát a může s úlevou sledovat počínání těch, kteří na svojí šťastnou chvilku ještě čekají.

 

Je pátek, sedm hodin večer, ráno je start soutěže a dveře tiskového střediska se ještě neotevřely. K dispozici není mapa rychlostních zkoušek ani časový harmonogram, ani oficiální program. Jak tohle zítra dopadne…..?

 

    Jiří Fryje

Pěkné fotky od strakonického Jirky Uhlíka

08.04.2012 18:33

 

 Ahoj Libore.
  Tak konečně jsem se dostal poslat ti foto té naší party. Je to přebor ČSR rok asi 1981. Měl jsem po
  vojně a tak odhaduji.
  Jsem ten stojící na pravé straně. Doprovod jsme jezdili starým Peugeotem.
  Závoďák byla Lada 2101.
  No a toto je první usednutí do závoďáku Š 120 S Rallye  rok 1975
  A jak šel čas, Jirka v roce 2012
<< 42 | 43 | 44 | 45 | 46 >>