Legendy ve SPA - exkluzivní článek od Jirky Fryjeho

08.04.2012 18:36

 

Část první

 

 

V polovině února se v malých, ale světově proslulých lázních Spa-Francorchamps pravidelně startuje rallye Boucle de Spa. Dříve soutěž Mistrovství Evropy, kterýžto seriál byl v těch dobách pojmem a zaručoval vysokou sportovní úroveň, se posledních sedm roků pořádá jako setkání legend.

                    

Smysl pořádání současného seriálu Mistrovství Evropy v automobilových soutěžích se totiž tak trochu hledá a objevují se tendence sloučit ho se seriálem IRC.

Také on ztrácí na atraktivitě i díky převaze značky Škoda, která je jediným továrním týmem, jenž se ho zúčastňuje.

 

Legendy jsou ovšem zcela něco jiného. V Evropě se vykrystalizovaly tři velké podniky. Jejich startovní listiny nabízejí okolo sto padesáti vozů a stále častější účast jezdců, jejichž jména plnila nedávno stránky motoristických časopisů.

 

Soutěžím ve Spa, v německém Daunu a v republice San Marino se těsně přibližuje italská Tuscan revind. V lokálních podmínkách se o zápis mezi tyto akce snaží Rallye Praha revival a díky úsilí jejího guru, pana Edy Patery a jeho týmu spolupracovníků je celá věc na velmi dobré cestě.

 

Minulý týden odstartoval nepsaný seriál těchto přehlídek právě v belgickém Spa. Startovní listinu naplnilo zhruba tři sta padesát posádek, rozdělených do kategorie Legend a Classic. Větší pozornost diváků poutá samozřejmě první kategorie, ve které startují vozy, které sbíraly body na rychlostních zkouškách světových soutěží a za jejichž volanty usedají opravdové legendy minulosti, ale i jejich současní nástupci. K tomu celá plejáda skvělých Belgičanů, které mnozí z vás pamatují ze startů na naší prestižní soutěži Rallye Škoda a posléze Bohemia.

 

Nekonečné technické prohlídky začínají ve čtvrtek odpoledne a nejsou pouhou formalitou. Na paškál přichází kromě stavu vozů i vybavení posádek a tato skutečnost přivádí majitele nedalekého stánku OMP k širokému úsměvu.

 

Ačkoliv by se k pořádání této akce celkem logicky nabízel areál sedm kilometrů vzdáleného okruhu ve Francorchamps, není tomu tak. Vše probíhá v prostorách lázeňské kolonády a to je dobře. Právě tato skutečnost dává soutěži kouzelnou a živelnou atmosféru. Na jejím konci je postaven obří stan, ve kterém je kromě několika stánků a prostoru pro autogramiádu, která je nedílnou součástí lázeňské rallye, také startovní rampa.

 

Omezení pro diváky jsou skutečně jen na místech, kde je to nezbytně nutné. To je v daném případě prostor technických přejímek a koridor za startovní rampou. Nikde se nevybírá vstupné. Při procházce kolonádou projdete třeba okolo Lancie Bety Monte Carlo, nebo Porsche 911 SC v barvách Belga týmu a nebo potkáte Patrika Snijerse , kterému cosi vysvětluje Didier Auriol. Na pozdrav, který je projevem úcty, vám pokyne Björn Waldegaard ,který si upravuje cosi na svém Ferrari 308 GTB a o kus dál, opřen o Citroen Visa 1000 Pista vypráví o svojí účasti s továrním Citroenem DS3 WRC na nadcházející soutěží v Mexiku Thierry Neuville. Chce tam zúročit poznatky nabyté na Monte Carlu. Mezi naslouchajícími je André Lotterer. Ten žádné zkušenosti s rallye nemá. Zatím je jen nejmladším vítězem čtyřiadvaceti hodinovky v Le Mans.

 

Chcete se s nimi vyfotografovat? Žádný problém. Nikdo z těch velmistrů rallyové lóže si nehraje na hvězdu. Nemají to zapotřebí. Oni totiž hvězdami jsou.

 

Autogramiáda je “maso“. Už půl hodiny před jejím avizovaným začátkem se začne stan se startovní rampou plnit zájemci o soutěžácký artefakt. Úzkou uličku, která vede k dlouhému stolu, hlídají pořadatelé a regulují tok dychtivců stojících ve frontách zleva i zprava. Patnáct minut po avizovaném začátku se židle za stolem zaplní přibližně dvacetičlenným výkvětem mistrů umění řidičského, či navigátorského. Od jednoho ke druhému putuje plakát s jejich fotografiemi a oni ho doplňují svými podpisy.

 

Ti šťastlivci, kteří už byli vpuštěni do této arény, postupují podle podepisujících se ikon a podstrkávají jim k dalším podpisům knihy, modely aut a nebo fotografie ze svých archivů. Na konci stolu si každý vezme všemi přítomnými podepsaný plakát a může s úlevou sledovat počínání těch, kteří na svojí šťastnou chvilku ještě čekají.

 

Je pátek, sedm hodin večer, ráno je start soutěže a dveře tiskového střediska se ještě neotevřely. K dispozici není mapa rychlostních zkoušek ani časový harmonogram, ani oficiální program. Jak tohle zítra dopadne…..?

 

    Jiří Fryje