Legendy ve SPA II - exkluzivní článek od Jirky Fryjeho 2.díl

08.04.2012 18:41

 

Část druhá

 

Sobotní ráno je nasáklé mrholením. Uplakané počasí ale provázelo celé letošní Legendy. Mohlo být lepší, ale mohlo být o hodně horší.

Tiskové středisko otevřelo po sedmé hodině. Ve stejnou dobu se začíná prodávat program v místních trafikách. Nehraje se tu na žádné vesty pro fotografy, ani označení novinářských aut. Funguje systém urvi co můžeš, ale samozřejmě s dodržením maximální bezpečnosti. Pořadatelé zasahují  jen v nejnutnějších případech. Všichni jsou si vědomi, že celá akce je pořádána pro diváky a snaží se jim dopřát co možná nejintenzivnější zážitky.

 

Start je v půl desáté. Lázeňská kolonáda se zaplňuje startujícími a husté mrholení ustává. Rtuťový sloupec Celsiova přístroje vystoupal k pěti stupňům. Zájem motoristických příznivců se pochopitelně soustřeďuje na největší hvězdy startovního pole a jejich stroje. Jedním z magnetů je Mazda RX 7 legendární skupiny B s Gwyndafem Evansem za volantem.

Mezi startujícími je i Robert Droogmans, který v sedmdesátých letech minulého století předváděl hranice možností továrního Forda Escorta BDA v několika ročnících Rallye Škoda. Jeden z diváků mu dává podepisovat fotografie, pořízené na těchto soutěžích. Pan Droogmans si je se zájmem prohlíží a ukazuje svým přátelům. Je na nich vidět, že přímá linie mu byla vždy cizí. Letos startuje s Porsche 911 SC. Tři stovky koní, zadní náhon, mokré silnice a jeho umění jsou garanty nevšední podívané.

O několik aut dál stojí Francois Duval a vedle Didier Auriol. V půl desáté začínají startovní rampu opouštět první vozy. Střídají se ty z kategorie Legend s těmi z kategorie Classic. Na křižovatce se dávají jedni doleva a druzí doprava. Každá skupina má totiž rozdílné pořadí rychlostních zkoušek. 

Vložky jsou situovány v rozumné vzdálenosti od lázeňského městečka. Ta co se jmenuje Clémentine, vede lesoparkem na jeho okraji a k její návštěvě lze použít lanovku, která má dolní stanici hned u stanu se startovní rampou. Divácky atraktivní jsou všechny. O něco přitažlivější je RZ Basse-Bodeaux, která se jede jako okruhová a tak zde mohou diváci vidět dva průjezdy v jednom kole.

Závodníci toho největšího kalibru nic ze svého umění nezapomněli a myslet si, že výkony které zde předvádějí jsou z kategorie propagačních, by byla veliká chyba. Při té příležitosti nelze nevzpomenout letošní Rallye Monte Carlo, první soutěž seriálu Mistrovství světa a výsledek Francoise Delecoura, který v ní startoval.

 

První dopolední vložka byla anulována pro velký počet diváků, kteří lemovali její trať v nebezpečné blízkosti. Pak už se ale začalo opravdu závodit. Mokré asfaltové cesty s vytahanou šotolinou dávaly ty nejlepší záruky velkého diváckého zážitku a jezdci ho svými průjezdy naplňovali na nejvyšší míru a někteří i přes ní.

Diváků se sešel opravdu velký počet a tak přesuny mezi vložkami představovaly skutečné martirium a zkoušku trpělivosti a ukázněnosti. Všichni v ní ale obstáli na výbornou a tak nedocházelo k žádným dopravním kolapsům. Jen se prostě popojíždělo pomalu z bodu A do bodu B. Tím bylo pro některé prostranství před hotelem Grand Prix ve Francorchamps. Tudy startovní pole projíždělo na start RZ Ster a tudy odjíždělo po jejím absolvování.

Role předjezdce se ujal Ital Canavese s Lancií Delta S 4 po Marku Alénovi. Po tratích vložek se pohyboval svižnou sportovní jízdou a zvukové projevy tohoto monstra vyvolávaly v přihlížejících frenetické vlny nadšení.

Soutěž pokračovala až do pozdních večerních hodin. To už mrholení přecházelo v regulérní deštík.

O nasazení špičkových pilotů vypovídá skutečnost, že většina z nich odpadla pro technické poruchy. Didier Auriol například pro utržený kardan a Duval, jehož jezdecký styl patřil k těm nejatraktivnějším, ač na úkor dosažených časů, pro poruchu motoru jeho růžového Escorta Mk 1.

 

To nakonec přineslo celkem překvapivé a o to víc zasloužené vítězství místnímu jezdci J. P. Van de Wauwerovi s Lancií Beta Monte Carlo. Překvapivé i tím, že italské vozy jsou už tradičně zastoupeny ve startovním poli belgických Legend velmi málo.

Jeho cestu k vítězství dokumentuje i poslední fotografie, na které předjíždí budoucnost belgického rallyesportu, Thierry Neuvilla.

 

Nezbývá, než se těšit na další ročník této krásné soutěže. Jak to s ním ale dopadne, na to si budeme muset počkat. Podle slov hlavního organizátora se ten letošní rodil s velikými potížemi. Stále hůře se hledají finanční zdroje na její pokrytí a to i přes fakt, že celá probíhá ve velmi skromných podmínkách. Ta právě uplynulá se podařila uskutečnit i díky obrovské podpoře stovek nadšenců, pro které se stala nedílným koloritem jejich motoristického kraje.

 

Držme jim v nadcházejícím období palce a sobě vlastně taky.

 

 Pro Historic Team Slaný

 

 Jirka Fryje