Pěkný článek o mém kamarádovi

27.09.2012 18:30

Pěkný článek o mém kamarádovi a zároveň soupeři na trati, Vaškovi Bínovi ze Škoda clubu Městec Králové.

zdroj: www.clasic-sportcar.cz

Škoda 120 LS ''A 1300''

V roce 1981 vyjel do své kopcové sezóny Václav Bína se zbrusu novým náčiním, Škodou 120 LS v úpravě ''A 1300''. Byl to rozsah úprav poplatný tehdejší době, polovině osmdesátých let. Díky dostupnosti byl tento automobil velice rozšířený jak na okruzích, v kopcích tak na soutěžích.

Po několika úspěšných sezónách ji však prodal jinému jezdci a pověsil závodění na hřebík. Před pár lety se mu však zastesklo a touha vrátit se na kopec byla stále silnější. Rozhodování s jakým náčiním, byla zjednodušena vzpomínkou na ''stodvacítku A 1300''. Navíc mu v jeho soukromé dílně prošly rukama stovky a možná tisíce těchto aut a zná ho úplně nazpaměť.
Postavit přesně to, co kdysy měl, bylo nejjednoduším co mohl udělat, navíc na trhu bylo stále dostupné vše nové a díky tomu nemusel ztácet čas se složitou renovací.
Po té co si vyhlídl opravdu zdravou kastli, začala fáze odlehčování. Karoserii opustil násilně veškerý plastizol a tlumex, aby byla do holého skeletu vyvařena ohranná klec. Jestli-že měla být přesně podle té původní přišlo na řadu lakování na bílo. 
Mezitím motor procházel řadou úprav. Jelikož se ale majitel rozhodl nejet mezi historiky, ale konkurovat součastným vozům, musel za pohonou jednotku posloužit motor z Favorita. Hliníková osmikanálová hlava, lehký setrvačník a karburátory z motocyklu, spolu fungují tak, že zatápí zle všem předokolkám ve své třídě.
Závodní obutí přišlo na místo původních disků ARC namontovat na i v té době hojně používaná kola z Alfy Romeo, nebo Fiata. Jízdním vlastnostem hodně pomohly široké eMkové nápravy. Po zástavbě podvozku od HP Racing, se ještě zlepšily časy.
Velikou výhodou této stavby je fakt, že kdykoli po zabudování agregátu podle dobové specifikace, je z něj čistokrevný historik.
Musím, říci, že čistotou provedení a dílenským zpracováním, patří k absolutní špičce ve startovním poli. Mnohdy není vidět tak precizní práce ani na Mistrovství Evropy.
Jen tak dál Václave!

 

Článek je převzat ze serveru www.clasic-sportcar.cz